Facturatiefraude: loop niet in de val!

Facturatiefraude is een veel voorkomende oplichtingspraktijk die zowel particulieren als bedrijven treft. Het principe is heel simpel: een originele factuur wordt onderschept tussen het moment van verzending en het moment van ontvangst, wordt dan vervalst en opnieuw verstuurd naar het potentiële slachtoffer. Oplettendheid verlaagt het risico om in deze val te lopen. Maar hoe kunt u deze vorm van fraude op tijd herkennen? En wat kunt u doen als u toch het slachtoffer wordt van deze oplichtingspraktijk?


Een eenvoudige maar doeltreffende methode

In de eerste plaats zal de fraudeur facturen onderscheppen door deze uit de brievenbus te vissen. Doordat tegenwoordig steeds meer facturen via mail worden verstuurd, zal hij ook steeds vaker te werk gaan via hacking en phishing; zo kan hij allerlei informatie verkrijgen over regelmatig terugkerende facturen van zijn potentiële slachtoffer (bedrag, periodiciteit, type factuur …) en zich de originele factuur toe-eigenen.

Vervolgens zal de fraudeur de factuur aanpassen door er andere bankgegevens op te vermelden en vaak ook de contactgegevens (telefoon, fax, mailadres) van de afzender te wijzigen, voor het geval zijn slachtoffer contact zou opnemen met de afzender. Dikwijls zal de vervalste factuur voorzien zijn van een etiket waarop de nieuwe gegevens staan, bijvoorbeeld wegens (zogenaamde) verandering van bankinstelling. De brief of mail wordt dan verstuurd naar de bestemmeling.

Over het algemeen zal de fraudeur deze werkwijze op gezette tijden herhalen (niet te vaak, zodat het niet opvalt), totdat het slachtoffer ontdekt dat hij wordt opgelicht. Vaak wordt de fraude pas ontdekt op het moment dat het slachtoffer een aanmaning krijgt van de werkelijke afzender van de (originele) factuur.

Opsporing en herkenning van vervalste facturen

De nodige oplettendheid kan u heel wat geld besparen. De volgende elementen kunnen wijzen op fraude en zouden een belletje moeten doen rinkelen:

– Op de factuur is een (vaak opvallend fluorescerend) etiket geplakt waarop de nieuwe bankgegevens van de leverancier/crediteur staan vermeld.

– De factuurdatum, de datum van verzending en de datum van ontvangst zijn niet logisch (bv. niet chronologisch) of er zit meer dan een week tijd tussen. Dat is namelijk de tijd die de fraudeur gemiddeld nodig heeft om de factuur te vervalsen en opnieuw te versturen.

– De bank- of contactgegevens bevatten onregelmatigheden. Bijvoorbeeld: het faxnummer ontbreekt, het telefoonnummer is een buitenlands nummer of het e-mailadres bevat niet de domeinnaam van de crediteur/leverancier (maar gmail, outlook of i.d.). Een andere aanwijzing is een bankrekeningnummer in het buitenland of in een land waar de leverancier/crediteur zeker niet actief is.

© Secunews – https://www.secunews.be